pondelok 26. decembra 2011


Dodatok k príspevku č.1 " Kto sa skrýva za mytologickou postavou boha Thovta"


 
Dodatok k článku – Kto sa skrýva za mytologickou postavou boha Thovta.
Môj úvodný článok - uverejnený v tematickom bloku „ Egypt , história , mytológia– skúmajúci základné atribúty staroegyptského božstva – Thovt- by zrejme nebol len tým , ktorý tieto atribúty posudzuje len s pohľadu jedného , či dvoch autorov- aj keď všeobecne uznávaných.
Rozhodol som sa preto – aj keď dodatočne- dokresliť túto mimoriadne zaujímavú postavu starovekého Egypta , pasážami z diela môjho obľúbeného autora – V.Zamarovského – ktorý sa tomuto božstvu venuje v širších súvislostiach, veľmi pútavo , odborne a erudovane. Ctený čitateľ iste pochopil , že ide o jeho dielo – nesúce názov – „Bohovia a králi starého Egypta“, ktoré vzniklo na podnet čitateľov a iných záujemcov – a tvorí akýsi náprotivok k jeho „slovníku na čítanie“ – nesúcemu názov – Bohovia a hrdinovia antických bájí – vydaného v roku 1968 a neskôr , v roku 198O
Nuž – začnime  najskôr obecnou citáciou tejto mytologickej postavy dejín starovekého Egypta – tak ako ju autor popisuje a strane 367:
               Thovt  - boh múdrosti  a učenosti , zákonov a ustanovení ,písma a reči , lekárstva a čarodejníctva , Veľký boh neba , Veľký boh podsvetia – stelesnený v Mesiaci a uctievaný v podobe ibisa , alebo paviána .Táto dlhá charakteristika však nie je úplná – týka sa totiž len  tých jeho funkcií a schopností – čo sa uznávali v celom Egypte. A pritom , nie všetkých , lebo vynikal takou všestrannosťou , že prevyšoval aj boha Herma – s ktorým ho stotožňovali Gréci....rozličné náboženské strediská ho spájali so svojimi bohmi .Tak napríklad - podľa   monoferských (memfiských) kňazov – bol bytostne totožný s Ptahom – ktorý dal jeho prostredníctvom život všetkým bohom .Podľa kňazov boha Slnka –Rea – bol Thovt „ jeho jazykom“ i srdcom – t.j. rozumom. Najvyššie postavenie dosiahol   v Chmuneve – gréckej Hermopoli ....tamojší kňazi ho vyhlásili nielen za hlavného boha – ale rovno – za stvoriteľa sveta. Podľa ich učení – svet vznikol z vajca , ktoré zniesol Thovt – ako ibis vo svojom hniezde , čo si postavil v kríčku , ktorý vyrástol z vesmírneho pravodstva...takto vyliahnutý svet potom „ hlasom svojho slova dotvoril“
Množstvo rôznych Thovtových funkcií a podôb nasvedčuje tomu , že jeho osobnosť prešla dlhým vývojom a že sa v nej spojilo niekoľko rozličných bohov a kultov. Zdá sa , pôvodne  ho uctievali v Dolnom Egypte  , lebo viacero tamojších miest malo už v predhistorických časoch vo svojom znaku ibisa a jeho kult v nich zapustil natoľko korene , že ešte Gréci ich volali – Hermopole. Jedna z týchto Hermopolí sa vola po egyptsky – Pithovt –čiže Thovtovo mesto , iné zase – Džehut (čo bolo aj Thovtovo  staré  egyptské  meno) Z Dolného Egypta sa jeho kult pravdepodobne preniesol do hornoegyptskej    Hermopole – vtedy    nazývanej - Chmunev . Zaujal tam miesto vtedajšej hlavnej bohyne – Venvety – uctievanej v podobe zajaca a prijal podobu paviána.....podobu Mesiaca dostal asi v One ( Heliopoli) . Tamojší kňazi ho začlenili do svojho „ Devätora  bohov „ ( keď z neho vylúčili boha Setucha) a povýšili ho na  „Strieborné slnko“ – čo bol Mesiac – ako náprotivok boha Slnka – Rea. To bola však len prvá fáza jeho vývoja.... ďalšie funkcie vo svete bohov a ľudí , prijal Thovt  na začiatku  Strednej ríše – a to zrejme v dôsledku zmien v egyptských predstavách o posmrtnom živote. V Novej ríši sa jeho osobnosť ustálila.
Keď pozeráme na osobnosť boha Thovta v jeho konečnej podobe.....javí sa nám predovšetkým ako boh všetkých znalostí a činností , ktoré sú výrazom intelektuálnych schopností človeka. Považoval sa predovšetkým za vynálezcu slov, bol teda tým – ktorý obdaroval ľudí rečou...a odlíšil ich tak od zvierat. Ďalej sa považoval za vynálezcu písma ,čo Egypťania vždy vysoko hodnotili , lebo znalosť písma ich odlišovala od negramotných susedov a dávala im pocit nadradenosti. ( o Sumeroch v ďalekej Mezopotámii , ktorí ich v tomto ohľade časovo trochu predstihli – pravdepodobne vôbec nevedeli a o ich babylonských a asýrskych nástupcoch sa dozvedeli pomerne neskoro...nič nevedeli pochopiteľne ani o Číňanoch) Thovtovi sa navyše pripisoval aj vynález počítania a merania pričom je známe , že Egypťania osobitne uvádzali meranie času – rátanie rokov, odlišovanie ročných období  i  mesiacov roka . všetci ľudia , čo sa zaoberali činnosťami , súvisiacimi s  písaním , čítaním, počítaním  a meraním , ho uctievali ako svojho ochrancu. Všeobecnej úcte sa v Egypte logicky tešili najmä pisári.
Tieto vynálezy , ktorými  podľa Egypťanov obohatil Thovt  svet ľudí , sa stali základom jeho funkcií vo svete bohov. Ako vynálezca slov a reči – bol Thovt  - tlmočník bohov – ich jazyk a ich posol – pravdaže – nie všetkých , ale len tých najvyšších – ako boli Re a Ptah.....Ako vynálezca slov , bol podľa  egyptských predstáv – aj ich pánom. Všeobecne rozšírená viera v tvorivé schopnosti božského slova , povýšila časom Thovta , na úroveň najvyšších bohov -stvoriteľov.....Ako vynálezca písma – bol Thovt pisárom bohov , v službách najvyšších bohov Rea a Usireho – zaznamenával ich výroky , vyhotovoval ich rozkazy...to znamená , že viedol ich kanceláriu...vystupoval aj oko „ zástupca kráľa“ Z tohto titulu mu pripadlo aj rozhodovanie sporov , pokiaľ si to bohovia nevyhradili sami. Bol teda aj najvyšším sudcom a zároveň dozorcom nad božskými ustanoveniami a zákonmi. Pri vykonávaní tejto jeho funkcie mu pomáhala bohyňa pravdy a spravodlivosti – Maat , ktorá bola jeho stálou sprievodkyňou a podľa niektorých textov – aj manželkou. Podľa presvedčenia Egypťanov – bol vždy objektívny a dbal o súlad práva a pravdy. ( Napríklad v mýte  „O boji Hora so Setuchom“...sa postavil pred tribunál Devätoro bohov- dokonca proti samotnému Reovi , ktorý nadŕžal Setuchovi a bránil mu vyniesť rozsudok v Horov prospech – „ kým sa najprv nezistí , kto má pravdu „
S postavením – Pisára bohov  súviseli i jeho niektoré iné funkcie  .....hlavne však bol zapisovateľom „ pri poslednom súde“ – čo sa netýkalo len bohov a kráľov – ale všetkých ľudí. Podľa egyptských predstáv sa dostal duch  mŕtveho po ceste plnej nebezpečenstva do „siene  obidvoch právd  „ kde sa musel zodpovedať za svoje činy  a to pred tribunálom , pozostávajúcim zo 42 bohov , ktorému predsedal vládca podsvetie – Usire. Tribunál mal k dispozícii akýsi detektor pravdy – v podobe váh – kde na jednej miske ležalo pero bohyne Maat- symbolizujúce pravdu a na druhej miske bolo srdce zomrelého. Každý z prísediacich bohov položil zomrelému jednu otázku , na ktorú musel pravdivo odpovedať. Pri nepravdivej odpovedi sa vychýlili misky váh , že srdce ( svedomie) zomrelého sa ukázalo ľahšie ako pravda  .Boh Thovt stál pri váhach a zaznamenával – koľko krát sa váhy vychýlili...potom spočítal kladné i záporné body a oznámil výsledok. Podľa toho potom boh podsvetia Usire rozhodol , či má duch zomrelého skončiť v útrobách bohyne Amemaity- Veľkej  požieračky ,alebo môže vstúpiť do podsvetnej ríše Usireho a tam žiť večne.  Úlohu zapisovateľa pri „poslednom súde“ názorne ukazuje aj tento obrázok:                                                    
Boh balzamovania zomrelých – Anubis , bol hlavným asistentom pri celej procedúre váženia srdca zosnulého. Anubis má masku šakala a Thovt – ibisa.
Ako vynálezca počítania a merania , bol Thovt darcom všetkých aritmetických , geometrických a astronomických vedomostí – v ktorých Egypťania už v dávnych časoch dosiahli vysokú úroveň. To im umožnilo , aby využili ďalší jeho dar – kalendár , ktorý sa zakladal na slnečnom roku a lunárnom mesiaci....Vo sfére , ktorú Egypťania chápali ako vedu i umenie – preslávil sa Thovt – ako „vynálezca“ lekárstva , sám tiež podľa legendy vyliečil boha Hora (syna Usireho a Eset) , keď ho podľa jedného z mýtov pichol škorpión , či podľa iného mýtu – poranil v boji Setuch. A keďže lekárstvo sa podľa egyptských predstáv spájalo s čarovaním a veštením – stal sa Thovt bohom týchto tajuplných činností – v ovládaní ktorých uznávali všetky staroveké národy Egypťanov – za ozajstných majstrov. Osobitnej úcte sa tešil Thovt od najstarších – do najneskorších , ako boh Mesiaca. „Odvracaním a privracaním“ svojej tváre určil dĺžku egyptského mesiaca na 3O dní. Päť ostávajúcich dní z 365 , (lebo 12x30=36O+5=365) čo chýbali k návratu boha Slnka – Rea z celoročnej púte – umožnil  Thovt vytvoriť zo svojho svetla – keď s bohyňou Nut – prehral jeho dvaasedemdesiatinu v kockách. (tu si len pripomeňme , že ono – prehraté svetlo – mu nakoniec až dodnes chýba a tvorí škvrny na jeho tvári – t.j. -mesačné škvrny) Ako boha Mesiaca , ho uctievali hlavne králi 18. Dynastie – štyria z nich to vyjadrili i svojim menom – Thutmose- čo v preklade značí – Mesiac ho zrodil- pričom – Thut je príslušná gramatická forma mena – Thovt.
Pre všetky tieto vynálezy ,zásluhy , či funkcie – považovali Egypťania boha Thovta , za jedného zo svojich najvýznamnejších bohov. Nebol pre nich len Veľkým – ale Trikrát veľkým , či dokonca – Tri razy trikrát veľkým – čo Gréci neskôr vyjadrili tým , že ho nazývali  - Hermés Trismegistos. Ale osobnosť  Hermésa Trismegista , je už predmetom záujmu a skúmania , ktorý je obsahom môjho nasledujúceho článku.




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára