23 september
1822 - magický dátum – dátum zrodu vedeckej
egyptológie. Vedecké základy skúmania Egyptských dejín.
Sériou
článkov – figurujúcich pod spoločným názvom „ Texty z pyramíd „ ( celkovo 7 ) som sa vo svojich príspevkoch
, v blogu MK3TN snažil priblížiť „
neegyptológom a menej erudovaným čitateľom „ hľadajúcim záchytné body
v orientácii v tejto mimoriadne zaujímavej a príťažlivej
oblasti - základné fakty a poznatky o týchto
textoch. Celá séria článkov , vyústila do prezentácie tkz. „ Korelačnej
teórie Orionu „ autora R. Bauvala a ktorá svojim obsahom a formou
prezentácie nadchla aj mňa. Jej „zhmotnenie! predstavuje obrázok – vpravo –
nižšie !
Objav „Textov z pyramíd
„ – ako je známe sa datuje do roku 1880. Známe je aj
to , že takmer paralelne s objavom textov sa prezentujú aj prvé
preklady „ Textov z pyramíd „
a objavujú sa aj prvé pokusy
o ich interpretáciu. Kam môže viesť chybná interpretácia textov
–dôkladne a vierohodne dokázala práve
oná – séria článkov.
Akceptujúc tieto základné
poznatky a fakty - je naprosto
zrejmé a jasné – že metodika prekladu
nielen „ Textov z pyramíd „ ale aj ďalších textov – napísaných
v hieroglyfickom písme – musela byť už dávnejšie objavená.
Kedy sa to stalo ?
A kto sa o to a akou mierou zaslúžil ?
Pokusom
o vierohodnú odpoveď na tieto otázky je aj tento môj nasledujúci článok.
„Keď sa vrátil staroveký Egypt do povedomia
novodobého ľudstva – píše vo svojom diele
V. Zamarovský - zahaľoval ho takmer
nepreniknuteľný závoj záhad. – nik nevedel – kto a kedy postavil
pyramídy ,ktorému bohu bol zasvätený ten , či onen chrám , koho predstavuje tá alebo oná socha , či
maľba , čo znamená ten či onen symbol“ .
Nikto nevedel prečítať
nijaký egyptský nápis , iba sa tušilo – že je to krajina s nesmierne
dávnou minulosťou – jedna z kolísok
civilizácie a kultúry..
Je
namieste – zamerať pozornosť úvodu tohto článku do sfér , kde sa odvíja
určitá chronológia vývoja poznávania dejín starobylého Egypta.
Ja som si za východiskový bod zvoli rok 1638 – kedy do Egypta prišiel vedec
s meracími prístrojmi – aby zistil presné rozmery pyramíde v Gíze. Týmto vedcom bol
profesor astronómie Oxfordskej univerzity – John Grames. Jeho údaje neskôr
preveril Francúz Claude Sicárd – objaviteľ
staroegyptského hlavného mesta Veséta – (Théb).
V roku 1762 – odznova zmeral pyramídy
ešte presnejšie – geometer Carsten
Niebuhr – nemecký cestovateľ v službách dánskeho kráľa.
Je zrejmé a dokázané ,
že o starovekom Egypte sa všeličo vedelo aj pred týmito bádateľmi..Išlo hlavne o to – čo sa dalo
prečítať v Herodotových „Dejinách ( 2.polovica 5. Stor. p.n.l.)
, ďalej z toho , čo bolo uložené v Diodórovej
Historickej knižnici , z konca 1. Stor. p.n.l. a v dielach
ďalších antických autorov – najmä z Plútarchovko spracovania mýtu o „ Iside a Osirisovi „ (zač.. stor. nášho
letopočtu) . Iným prameňom vtedajších vedomostí
bola aj Biblia – zmieňovala
sa však iba asi o pol tucte egyptských panovníkov..
Naviac
– boli známe aj dve diela egyptského pôvodu – napísané po grécky.
-
Egyptské pamätihodnosti - od
veľkňaza Manethóna
-
Hieroglyfika – od bližšie
neznámeho – Hérapollona z Alexandrie
Prvé
z týchto diel -( autor
ktorého sa volal po egyptsky – Manehto , žil v prvej polovici 3. storočia
p.n.l.) –bolo v skutočnosti prvým
skutočným dejepisom Egypta , napísaným na základe egyptských prameňov
a zásad gréckej historickej vedy.
Druhé z týchto diel – „ Hieroglyfika „ – malo
vysvetľovať „posvätné písmo „ starých Egypťanov.Jeho autor – Hérapollón ,
ho však spracoval bez náležitej znalosti , hoci v jeho čase ešte žili
ľudia , čo hieroglyfy ovládali.
Situácia sa zásadné mení ,
zásluhou Francúza Champolliona. Nebolo to však hneď
a nebola to vonkoncom ľahká cesta. Pokúsim sa ju podrobnejšie
priblížiť.
Vráťme
sa znovu do roku do roku 1762 –
k osobnosti Carstena Niebuhra –
nemeckého cestovateľa , ktorý (okrem nového merania pyramíd) napísal aj knihu
s názvom „ Popis Arábie“ ktorá
vyšla v roku 1772. Traduje sa , že
práve táto kniha sa dostala do rúk generála Francúzskej republiky – ktorý vraj
vedel naspamäť Plútarchov životopis Alexandra Veľkého. Týmto generálom bol
Napoleon Banaparte. Traduje sa tiež aj to , že tento generál osobne
prehlásil:
„ Krtinec je tá vaša Európa ! Iba na Východe , kde je 600 miliónov ľudí
A ambície práve tohto druhu a zamerania s veľmi dobre
hodili vtedajším „direktorom“ republiky , pretože podporou týchto ambícií –
obrazne povedané sa núkala možnosť – zabiť jednou ranou tri muchy. Prvou bolo
úsilie – zmocniť sa niekdajšej „ obilnice Ríma „ , druhou bol – potlačiť vplyv
Angličanov v tejto oblasti a tretou – bola snaha zbaviť sa
„toho Bonaparta , ktorý bol nielen úspešným vojvodcom , ale v duchu
svojich ambícií sa videl aj budúcim Caesarom. A - čuduj sa svete píše ďalej V. Zamarovský – francúzska
republika , ktorá sa slávnostným sľubom zaviazala , že nepovedie útočné vojny –
vzápätí dáva gen. Bonapartovi takmer 38 tisíc vojakov ( vraj presne toľko ich mal
aj Alexander Veľký – keď sa vybral dobiť celý starý svet a 70 krát viac než
Hernando Cortés – keď dobil Nový svet ) ďalej – 328 lodí s príslušným
počtom kanónov , nespočetné množstvo mulíc a čo je tiež mimoriadne
zaujímavé – aj celú radu učencov – ktorých si vybral sám Bonaparte.“
„
O pravých
motívoch Napoleonovej výprav y do Egypta sa povravelo a napísalo pravdepodobne veľa – niečo z toho má
zdravé jadro – iné spadá do sféry fikcií.
Čo však nemožno spochybniť –
je to , že jeho „výprava“ zahŕňa okrem vojenskej misie – aj misiu výskumnú –
bádateľskú , zrejme preto vyberá a pozýva aj učencov., ktorí mu majú
pomôcť vyriešiť veľké záhady starobylej ríše na rieke Níl.
19. mája 1789
vyplával Napoleon z Toulonu a 2. Júla vstúpil na egyptskú pôdu . Medzi učenými civilistami , ktorí vtiahli s francúzskymi
armádami do Egypta boli : historici , filológovia , architekti ,
geometri...maliari ,archeológovia.
Pred
každou bitkou vraj Napoleon nezabudol nikdy vydať pre nás zvláštny
a zaujímavý rozkaz. Ten znel: „ Somáre a učenci – doprostred „
a títo muži sa „vrhali „ ne
egyptské pamiatky a pokiaľ sa dalo –balili ich do bedien , merali ,
kopírovali ,odlievali po častiach do sadry – no hlavne maľovali
a kreslili.!!!
Zozbierali úžasnú korisť ,
ale do Francúzka sa z tejto koristi dostal iba zlomok Angličania (po
kapitulácii francúzskych armád ) ich
„zabavili“ pre seba – vraj preto – lebo boli nezákonne ulúpené.
V decembri 1801 ich generál Hatchinson
– vraj „zo svojej známej lásky
k vede „ – dal naložiť na lode a odviesť do Portsmouthu. Anglický
kráľ ich potom daroval Britskému múzeu , kde sú vlastne dodnes.
Jednu
časť trofejí však Francúzi nevydali a svojim spôsobom „zachránili“ Boli to
hlavne kresby už spomínaných francúzskych učencov. Vo francúzskych rukách zostali aj kresby Vivanta Denona – najväčšieho
kresliča svojej doby. Svoje
schopnosti dokázal už počas „ starej doby „ – starého režimu –
obrazom - „ Klaňanie sa troch kráľov „ –
čo mu vynieslo členstvo v Akadémii....Denon však nebol iba kreslič , ako bývalý
diplomat – ovládal umenie zaobchádzania s ľuďmi a naviac – mal aj
vyvinutý cit pre starožitnosti. Práve tak – ako si ho kedysi obľúbila markíza
de Pompadur a kráľovná Katarína – obľúbil si ho aj generál Desaix
a s jeho výpravou sa dostal aj do Egypta.. No a v Egypte robil to čo ovládal majstrovsky – kreslil
všetko čo videl. Treba uznať , že to robil doslova majstrovsky .- zobrazoval
pyramídy a mešity , kolosálne sochy faraónov , chrámy , obelisky....i
zvláštne nápisy v „ obrázkovom písme „ –
ktorými boli pokryté budovy nevídaných rozmerov
a stĺpy – neuveriteľných priemerov.
Keď
potom v roku 1802 , vydal svoje
kresby v zbierke „ Cesta po Hornom
a Dolnom Egypte „ obrazne
povedané – „otvoril oči užasnutým
súčasníkom“. Obdobný obdiv a úžas zažila aj ďalšia zbierka –
s názvom „ Popis Egypta“
z roku 1809 – 1822..
Lenže –
ani veľkolepá zbierka „ Popis Egypta „ ,
ani Danónova „ Cesta po Hornom a Dolnom Egypte „ , či následné – iné
pamätné knihy , či prednášky účastníkov egyptských expedícií – v podstate
, nič nehovorili o dejinách tejto tajomnej krajiny na Níle. Veď –
predstavme si len tento údaj : Kto by
vraj chcel opísať nápisy na stenách a stĺpoch Amónovho chrámu
v Karnaku – potreboval by na to 25 rokov
! No nie je to príliš lákavá ponuka . Ba čo naviac – bol tu ešte
jeden zásadný a podstatný problém –
ten spočíval v tom - že tieto
nápisy nevedel nikto prečítať. Dokonca sa vyskytovali aj tvrdenia , že to ani
nieje písmo – ale , že možno ide o
„zaujímavé ornamenty „
Takmer neprehľadné množstvo starých egyptských zápisov sa dostalo nielen do Londýna , ale v opisoch aj do Paríža
a v „ Popise Egypta“ – vlastne do celého novodobého sveta.. Učenci , ktorým sa dostali do rúk tieto artefakty , však
stáli nad nimi bezradne a v rozpakoch.
Treba však jedným dychom
dodať aj to , že – kľúč , k rozlúšteniu staroegyptského písma , ktoré mohlo byť zasa kľúčom
k vysvetleniu celých egyptských dejín a v rámci nich - aj záhad staviteľstva pyramíd – mali všetci
v ruke – dokonca ho aj videli !!!
Natíska
sa otázka – Čo bolo týmto kľúčom ? . Ako
a kto ho objavil ?
Vojtech Zamarovský – spisovateľ a domáci
„ egyptológ“ v jednom zo svojich diel „ Za siedmimi divmi sveta „ odpovedá na tieto otázky veľmi erudovane ,
precízne i s určitou dávkou
dramatičnosti. Preto aj presne reprodukujem jeho slová :
„ Neznámy vojak narazil „2. Fruktidora VII. roku Republiky „ ( 2. Augusta 1799 )
Tento nápis nech je vytesaný do dosky z
tvrdého kameňa
posvätený ľudovým
a gréckym písmom a postavený (pri soche kráľa , žijúceho večne ) Text v zátvorkách
bol dodatočne doplnený , pretože pravá
časť dosky bola odlomená.
Nápis teda potvrdzoval , že
horné dva texty majú rovnaký obsah , ako dolný a že sú v dvojakom
egyptskom písme – ktoré spomína už
Herodotos – t.j. – v posvätnom – čiže hieroglyfickom a ľudovom
– čiže –démotickom písme. Stačilo teda „iba nájsť „
egyptské ekvivalenty ku gréckym slovám – a Rosettská doska sa dala
prečítať. Logicky – podľa nej - aj
následne všetky egyptské nápisy.
Prvú správu o tomto
náleze , priniesol vo francúzskom armádnom časopise „ Egyptský vestník“ neznámy
autor. Záujemcovia na celom svete doslova jasali..
Taktiež
- - Európsky vestník – vydávaný ruským
historikom Karamzinom , pri tejto príležitosti napísal : „
Nový objav vzbudzuje nádej , že pomocou gréckeho nápisu sa vypátra zmysel
Hieroglyfických kresieb
„
Zaujímavá je myšlienka –
preferujúca označenie „kresieb „ , čiže „ obrázkov“ . Dá sa z toho
vydedukovať , že takmer všetci učenci považovali hieroglyfy za „obrázkové
písmo“ To však bol – ako sa neskôr
ukázalo –zásadný a osudný omyl – ktorý znemožňoval rozlúštenie
hieroglyfov aj po náleze Rosettskej dosky.. Pokrok
sa nedosiahol ani po objavení tkz. „Pílackého
obelisku“ v roku 1815 , považovaného za „druhú Rosettskú dosku „
Určite nebude „na škodu
veci“ – zmieniť sa pár riadkami aj o tkz. „Pílackom obelisku“,ktorý je predmetom nášho „bádania“. Môj
obľúbený autor – V. Zamarovský , vo
svojej knihe „Bohovia a králi starého Egypta“ o tomto fenoméne píše aj
toto:
Egyptské tradície Ptolemaios II Filadelfos) rešpektoval , oveľa viac však podporoval
všetko grécke. Potvrdil privilégiá egyptských kňazov , no súčasne zvýhodnil
postavenie gréckych osadníkov. Prideľoval egyptským chrámom pôdu , ale
v podstatne – väčšom rozsahu ju poskytoval gréckym prisťahovalcom
a svojim grécko - makedonským
veteránom.
Ostrovček
Philae – tak právom nazývaný „ perla sveta“ – leží na južnom okraji prvého
nílskeho kataraktu. Ako už bolo zmienené – bolo na ňom vybudovaných veľa
stavieb. Z týchto stavieb je bezpochyby najúžasnejšia a najkrásnejšia
stavba chrámu , ktorý bol zasvätený bohyni Eset. Cieľom stavby chrámu bolo
uctievanie kultu bohyne Eset , ktorý vraj pretrval až do 6. Storočia nášho
letopočtu. Pri vchode do chrámu boli
pôvodne 2 obelisky, ktoré sa nachádzajú dnes vo Veľkej Británii. Na východnej
strane predsiene velechrámu sú vyryté dva nápisy – hieroglyfickým
a démotickým písmom , ktoré pochádzajú z obdobia vlády Ptolemaia V.
(Epitana) Jeden z nich je replikou textu Rosetskej dosky – vďaka ktorej sa
Champollionovi podarilo rozlúštiť egyptské písmo.
História
tohto omylu že hieroglyfy sú obrázkovým
písmom je poučným príkladom toho – kam môže dospieť veda – keď nemá dosť odvahy
a sily na tvorivú iniciatívu , a namiesto toho zotrváva na citátoch uznávaných veličín
a autorít.
Pripomínam znovu , že aj
„antika“ nám zanechala špeciálne vedecké dielo o egyptskom písme – známe
dvojzväzkové dielo „ Hieroglyfika
„ od Hórapollóna . V tejto knihe stálo „čierne na bielom „ , že hieroglyfy sú
obrázkové písmo. Dokonca autorova znalosť
„koptčiny“ , ktorá sa vyvinula zo starej egyptštiny , mu umožnila – veľmi
vierohodne vysvetliť niektoré znaky – napr.: - obrázok zajaca , znamená
v niektorých prípadoch „otvorený“ ,
vraj preto – lebo zajac má vždy otvorené oči. Vysvetlenie tohto znaku
Hórapollónom je samozrejme n e s p r á v n e . Alebo – obrázok
včely znamená vraj „ ľud „ (pretože ľud je pracovitý) – táto interpretácia je
čiastočne pravdivá ,lebo znak včely je aj znakom kráľa Dolného Egypta .
Hórapolónom sa „ dali
zviesť“ doslova celé generácie lúštiteľov egyptských hieroglyfov – patrili
medzi nich - Balzoni (1556) , Kircher
(1643) , Langlois ( 1824)...mýlili sa aj ďalší – angličan Warburten , francúz
Guignes , švédsky gróf Palino ( ktorý vraj „rozlúštil“ obidva egyptské texty za
jedinú prebdenú noc ) Mýlil sa tiež ( a to je už čo povedať ) Antoine
Issac Silvestre de Sacy – najväčší orientalista zo začiatku 19. Storočia –
ktorý presedel nad Rosettskou doskou a Pilackým obeliskom celý rok.
Dosiahnúc nepatrné výsledky – vyhlásil : „ Je to príliš zamotaný a vedecky
neriešiteľný problém „(obrázok vpravo – hore)
Ak
by sme chceli akceptovať toto vyhlásenie – logicky z toho vyplýva aj
otázka – v čom bol tento problém
taký zamotaný a neriešiteľný?
Odpoveďou
na túto otázku boli v tejto dobe tieto základné fakty:
1.
Nebolo nikoho , kto by vedel
, či jednotlivé znaky sú písmená , slabiky , či dokonca slová alebo vety
2.
Nebolo nikoho , kto by vedel
– či sa nápisy čítajú sprava – doľava , resp. zľava – doprava. A či nie
náhodou zdola- nahor , alebo – naopak- zhora -nadol
3.
Nebolo nikoho
, kto by poznal „jazyk“ v ktorom boli zápisy napísané , jediné čo sa
vedelo bol fakt – že je to egyptština. Ale pomenovanie jazyka ešte nič nehovorí
o slovnej zásobe jazyka , tvarosloviach či gramatike atď.
No našiel sa
nakoniec predsa len jeden muž , ktorý sa nezmýlil a Rosettskú dosku
prečítal a po nej aj všetky nápisy vytesané dlátom do žulových stien
chrámov. V čase svojho objavu mal tento muž 32 rokov a naviac (čo
znie až neuveriteľne) má už za sebou 25 ročné štúdium tkz. „mŕtvych“ jazykov
orientu a starých ríš Egypta.
Týmto mužom bol francúz J e a n F r a n c o i s Ch a m p o l l
i o n.
Nebude určite
stratou času , či „na škodu veci „ - spoznať bližšie túto výnimočnú osobnosť. Vojtech Zamarovský , popisuje vo svojej práci osobnosť tohto
mimoriadne nadaného génia takto:
„
Narodil sa na Vianoce , v r.1790 , v juhofrancúzkom mestečku Figeacu
, v provincii Dauphiné , v „ kraji 7 divov „ . Na svet prišiel
s temnou pokožkou , takže prítomný lekár poznamenal , že „ vyzerá ako
Egypťan“ (o 20 rokov túto prezývku aj dostal ) Ako 5-ročný dosiahol prvý
lúštiteľský úspech – bez pomoci dospelých sa
naučil čítať a písať a to na základe porovnávania naučených
modlitieb s textami v modlitebnej knižke. Ako 9-ročný vedel už po
grécky a latinsky – naučil sa týmto jazykom z otcových kníh , ktorý
bol kníhkupcom. Ako 11-ročný čítal už bibliu z hebrejského originálu – to
už študoval v Grenóbli , kde bol jeho starší brat profesorom gréckej
literatúry. Ako 13-ročný sa začal zaoberať arabčinou a potom koptčinou.
Ako 15-ročný študoval perštinu....17-ročný sa stal členom akadémie vied
v Grenobli – ako vstupnú prednášku na akadémiu prečítal úvod svojej knihy
„ Egypt za vlády faraónov“
Už v tejto dobe
sa jeho hlavný záujem sústreďuje na Egypt. Meno tejto krajiny počul po prvýkrát
v siedmom roku svojho života. O dva roky neskôr (mal 9 rokov) sa
mu náhodou dostalo do rúk 37. číslo Egyptského kuriéra – práve to –v ktorom
bola správa o náleze Rosettskej dosky. O ďalšie dva roky neskôr
(mal 11 rokov) sa dostal do egyptských zbierok prefekta departmentu Fouriera.
Tento starý matematik a fyzik bol s Bonapartom v Egypte
a pracoval ako tajomník Egyptskej Komisie v Káhire. Ako
novovymenovaný prefekt – navštíviac inšpekčne školu , do ktorej v tom čase
chodil aj Champollion – zistil mimoriadnu bystrosť tohto žiaka – pozval si ho
do svojho paláca.
Zbierky
v paláci Fourira 11-ročného Champollióna doslova fascinovali .Otázkam
nebolo konca – čo je na tomto papyruse ? čo znamená tento nápis ? ...Fourier
však iba krútil hlavou tvrdiac „ Žiaľ ,
to nikto nevie prečítať „
„ Ale ja to
prečítam !!! – o pár rokov , keď budem veľký „ prehlásil Champollion.
Ako je
z histórie známe – „ pár rokov“ sa pretiahlo ne dve desaťročia.
Medzitým Champollion dosiahol titul akademika.( vzbudiac aj obdiv pána
de-Sacy , ktorý ho niekoľko krát pozval na večeru )
Po dvojročnom pobyte
v Paríži , dostal zo svojej studenej podkrovnej izbičky
a nedostatočnej stravy tuberkulózu. Núdza a strach pred odvodom ( pre
Napoleonove vojská ) ho prinútili vrátiť sa späť do Grenoblu , kde prijal
miesto profesora na škole .Pracoval na dejinách Egypta , pracoval aj na
hieroglyfoch , či koptickom slovníku. Neúnavne študoval všetky grécke, latinské
a hebrejské správy o starom Egypte.. Prežil strastiplné obdobie vlád
Ľudovíta 18 a republikána – Napoleona Bonaparta. Champollion je za
svoje postoje (protimonarchistické pesničky) odsúdený na vyhnanstvo – ako
velezradca.
Keďže nemal chuť stráviť zvyšok života na galejach –
ušiel do Grenoblu. Nejaký čas sa skrýval aj v Alpách , potom sa odvážil
prísť aj do rodného Figeocu. Jeden a pol roka tam „zbieral sily“ na rozhodujúci
útok na tajomstvo hieroglyfov . Keď sa vrátil do Paríža – „ prestupnej stanice
„ do krajiny Nílu – bol na tento rozhodujúci útok na tajomstvo hieroglyfov
pripravený , ako žiadny učenec pred ním.
Najdôležitejšie
fakty tejto „ medzistanice“ , či prestupnej stanice boli zhruba tieto:
Treba vyzdvihnúť najmä to – že preštudoval všetko – čo sa za posledných 2500 rokov
o hieroglyfoch v Egypte napísalo. Takto vyzbrojený – začal samostatne
študovať egyptské písmo. Na rozdiel od iných učencov – začal s tkz „
démotickým“ písmom , to jest – ľudovým písmom – považujúc ho za
najjednoduchšie. Považoval ho sprvu za najstaršie ( v tom sa však
mýlil) – lebo logicky uvažoval – že zložité sa vyvíja z jednoduchého (
v prípade egyptských písmen to však bolo naopak) Po c e l é r
o k y !!! postupoval presne
vytýčeným smerom a keď zistil , že je v slepej uličke – začal odznova
!!!
Takto „ vyskúšal,
vyčerpal a zavrhol „ aj prácu Hórapollóna a s nim aj nesprávny
a dovtedy uznávaný názor učencov celého sveta. Okrem pripravenosti , vytrvalosti , či sebakritičnosti , mal
Champollion aj ďalšiu mimoriadnu črtu – odvahu hľadať nové !!!
Z diela
Plútarcha sa dozvedel , že démotické písmo malo 25 znakov – rozhodol sa
to overiť a príslušné znaky vyhľadať.. Už predtým však dospel
k presvedčeniu , že tieto znaky musia vyjadrovať zvuky a nielen
pojmy – vyjadrené štylizovanými obrázkami.. Sám vtedy napísal:
„ Keby nemali schopnosť
vyjadrovať zvuky , nemohli by byť na Rosettskej doske mená kráľov „ A mená
kráľov tam boli – to vedel z gréckeho textu. Pretože tieto mená museli
znieť v egyptčine podobne – ako v gréčtine – zvolil si ich za východisko.
A doslova – po titanskej práci – ktorá by bola
problémom i pre vedcov , pracujúcich s elektronickými triedičmi – našiel
Champollion a spoľahlivo určil 10 písmen !!! , čo znamená takmer
polovicu našej abecedy.
Treba však dodať ,
že ani ostatní učenci nezaháľali – význam niekoľkých znakov určil rovnakým
spôsobom aj švédsky orientalista
Akerblad , dánsky filoĺog Zoega
a francúz – de Sacy.. A ešte viac než oni – urobil pre
rozlúštenie egyptského písma – anglický
prírodovedec a lekár Thomas Young (1773-1829). Bol to rovnako geniálny
znalec rečí ( už v 15-tych rokoch ovládal okrem hlavných svetových jazykov , aj
5 starovekých jazykov)
Young rozlúštil 5 hieroglifických znakov
a určil ich zvukovú hodnotu. Objavil
tiež dva osobitné znaky , ktoré neboli písmenami – ale označovali v démotickom
texte začiatok a koniec vlastného mena (tým vyriešil aj otázku , pred
ktorou zostal aj de Sacy – to znamená – prečo sa v démotickom texte
začínajú rôzne mená – rovnakými písmenami.) a potvrdil už dávnejšie
vyslovenú domnienku , že v staroegyptskom písme sa s výnimkou
vlastných mien –nevyskytujú samohlásky !!! Nakoniec sa aj Young dostal
do neriešiteľných rozporov – hlavne preto , lebo čítanie ďalších deviatych
„bezpečne určených“ znakov sa ukázalo – nesprávnym a svoje tézy
o tomto jazyku v r.1818 prakticky odvolal.
Z uvedených
faktov a poznatkov , jednoznačne vyplýva , že kým títo učenci objavili
jednotlivé písmená alebo princípy a dospeli k čiastočným poznatkom
– Champollion objavil systém egyptského
písma ako takého..Odhalil vzťahy
medzi hieroglyfickým a démotickým
písmom a zároveň vzťahy oboch týchto písiem – k ešte záhadnejšiemu –
hieratickému (kňazskému , používanému v chrámových knihách egyptských
kňazov) Vypátral zákonitosti egyptského spôsobu písania , prečítal egyptské texty a preložil ich , zostavil
gramatiku starého egyptského jazyka – čím prakticky v z k r i e
s i l k ž i v o t u mŕtvu a zabudnutú reč staviteľov
pyramíd.
Champollion
pracoval cieľavedome , systémovo a etapovito.
P r
v o u etapou tohto jeho fantastického úspechu...bolo
rozlúštenie niekoľkých znakov
z kráľovských mien na Rosettskej doske – dospel k nim
porovnávaním hieroglyfického a gréckeho textu a preverením takto
rozlúštených znakov s menami na jednom náhodne nájdenom papyruse.
Stalo sa to v auguste 1808. Ale – ako 18-ročný
akademik zároveň cíti „ že to ešte nieje ono „- že zatiaľ je to len dohad.
Nech už sa zdá čitateľovi táto kombinácia prinajmenšom – odvážna - ukázala sa ako pravdivá.
Rohatou zmijou sa
v hieroglyfoch skutočne označuje rovnaký znak – ako grécke „fí“ , alebo
naše písmeno „f“
T r e ť
o u etapou ( po ďalších 9-tych rokoch štúdia ) bolo
rozlúštenie mien Ramzesa II
a Thutmosa III. – dvoch najväčších kráľov starovekého Egypta..
Ráno – dňa 14.
Septembra 1822 – začal Champollion
študovať opis reliéfu z chrámu v Karnaku , ktorý mu poslal cestovateľ
Huyot. Jedno meno kráľa sa na ňom
začínalo kolieskom ! „ nemohol by to byť obraz slnka ?“ pýta sa sám
seba Champollion. Ak áno – slnko sa
predsa povie pokoptsky – „ Re „ . A čo , keď sa slnko aj v starej
egyptčine nazývalo – Re ?
Ak náhodou ctený
čitateľ nestačí sledovať tento Champollionov „myšlienkový pochod“ – nemusí ho
to mrzieť – bol totiž podložený 14-ročným štúdiom a 14 rokmi sústredenej práce.
Dôležité je hlavne to – že bol správny.
Napoludnie – toho
istého dňa – 14. Septembra 1822 – Champollion naraz zvolal – samozrejme po
francúzky – „Je tiens ľaffaire !!! „
– čo znamenalo „ Mám to „
Podarilo sa mu po prvý krát rozlúštiť meno z gréckeho
nápisu samostatne – bez pomoci gréckeho textu. Keď sa po 5-tych dňoch spamätal
z horúčky – sadol si za písací stôl
a napísal list pánovi Dacierovi – o abecede fonetických hieroglyfov.
B.J.Dacier – klasický filológ a Champollionov priateľ ho bezodkladne
predložil Francúzke akadémii
D ň a 23.
S e p t e m b r a predniesol potom Champollion – pred
členmi Akadémie – dôkaz správnosti svojho rozlúštenia a zároveň aj jeho
výklad !
Pomocou takto
rozlúštených písmen – možno prečítať aj
iné vlastné mená ako napr: Alexandros Caesar Bereniké...a pomocou novozískaných
– ďalšie slová .Takto teda možno zostaviť celú abecedu hieroglyfického,
hieratického i démotického písma.
Čo však znamená správnu cestu pri preklade ? Je zrejmé , že bolo treba pridať , alebo
pripojiť – vysvetľujúci znak a to
tkz. „ determinátor“ Ak išlo
napríklad o dom – stačilo pripojiť symbolický plán domu (otvorený
obdĺžnik) naopak – ak išlo o chôdzu – pripojil sa obrázok kráčajúcich nôh.
Obdobne – vysvetľuje Champollion aj slovo
d-p-t čo sa vyslovovalo ako
„depet“ a malo dva významy: K rovnakým znakom d-p-t sa prikreslil
„vyplazený jazyk“ – ak išlo o chuť !!! alebo – „čln s veslami“ – ak
išlo o loď !!!
Takýchto
determinátorov bolo asi 100 – výhodou bolo – že boli nemenné , čo celú vec
značne zjednodušovalo.
Ale – prečo si Egypťania pomáhali týmto spôsobom? Prečo
napríklad nezaviedli samohlásky ? Odpoveďou je pravdepodobne fakt , že
obyvatelia zo severu sa ústne nedohodli s obyvateľmi juhu - - lebo
v samohláskach sa prejavovali najväčšie rečová rozdiely. V písomnom
styku si však – pri vynechaní samohlások – bez ťažkostí rozumeli.
Okrem samotných znakov – pre jednu hlásku – sa vyskytovali znaky aj – slabičné
–dvojslabičné , či trojslabičné , niekoľko ich bolo dokonca štvorslabičných .
Ba čo viac – v niektorých prípadoch mala jedna a tá istá hláska – dva
znaky.
Vyskytli sa tiež
kombinácie jednotlivých znakov – napríklad
písmeno „j“ , ktoré sa označovalo
obrázkom trstiny , sa spojilo s determinátorom – označujúcim chôdzu (nohy)
a vnikol „ideogram“
označujúci sloveso
„chodiť“ „ísť“
Tieto problémy boli
však v porovnaní s rozlúštením prvých hieroglyfických znakov –
doslova hračkou. A tiež mnohé iné – napríklad aj otázka – Ktorým smerom sa
hieroglyfické nápisy čítajú ?
Champollion
odpovedal aj na túto otázku jednoznačne. Keď
sa díva sova (písmeno m ) alebo keď ukazuje ruka ( písmeno d ) – doľava –
číta sa text ako naša abeceda – to znamená – zľava – doprava. Keď sú tieto
znaky obrátené – text sa číta opačne.....
Dátum
Champollionovej prednášky na Akadémii – sa považuje za deň zrodu novej vedy –
egyptológie. Vedecký výskum Egypta sa mohol začať.- tajomstvo pyramíd ako
aj „textov z pyramíd“ sa mohlo odhaliť.
V júli 1828 sa
splnil aj Champollionov sen – na vlastné oči uvidel kamenné zázraky na Níle..Do Egypta prišiel na čele vedeckej výpravy , na dvoch lodiach s príznačnými
menami - - Isis a Hathor,pristanúc v Alexandrii . Navštívil
samozrejme Rosettu a po ramene nílskej delty sa dostal do Káhiry....Zamieril na pyramídové polia pri Gíze ,
potom pri Abísúre a Sakkáre. . Prechádzal miestami a troskami –
históriu ktorých poznal lepšie než hocikto iný na svete. Čítal nápisy faraónov
na tisícročných stavbách a ako prvý človek nášho letopočtu im aj rozumel.
Je na pôde Monnofera – prvého hlavného mesta zjednoteného
Egypta , ktoré Gréci nazývali - Memfis. Pred 4 tisícročiami bola založená táto
metropola veľkej a tajomnej ríše., pred
3 tisícročiami bola v rozkvete , pred dvoma – ešte krásnym
a ľudnatým mestom – dnes je to však len miesto „ kde húkajú sovy
z púšte“
Kráčal od objavu –
k objavu – prechádza troskami
Ebózevu a poznáva – že je to niekdajšie hlavné mesto Horného egypta –
ktoré Gréci nazývali Abydos.
V Tel –el –Amarne , zisťuje , že veľká stavba –
považovaná za sýpku , je prastarý
chrám.. Tak pokračuje až k svojmu najväčšiemu triumfu – k chrámu v Deudere (Tentóne)
Sám vtedy napísal :
„ Ani sa nepokúsim vylíčiť dojem , akým na
nás zapôsobil veľký chrám a najmä jeho stĺpová predsieň. Iste ho možno
zmerať , ale popísať ho , aby si ho niekto predstavil – naprosto nemožné „
Pokračuje do Karnaku , Luxoru a Théb. Homérove – stobránové Théby ,
staroegyptský Véset – ktorý antika zahrnula toľkou chválou – nachádza
samozrejme v troskách .Ale aj tie trosky sú ešte impozantné a kolosálne. stĺpy Amonovho chrámu,
ktoré – traja muži neobjímu – sú od päty po strop – po nádherné hlavice –
pokryté hieroglyfmi – a Champollion mnohé z nich nelúšti – ale rovno
– číta. Skúma obelisky a pylóny – vyššie , ako najvyššia veža
v Paríži.. Preplaví sa cez Níl k „spievajúcim sochám“ , nazývaných –
„Memnomove kolosy“ prechádza kolonádami pred skalným chrámom
kráľovnej Hatšepsovet , v Del –el-Bahrí.
Champollion strávil
v Egypte 1,5 roka.
Nepovažuje sa za príliš odvážne , keď sám napísal aj toto:
„Myslím , že môžem povedať , že Egyptské
dejiny , Egyptské náboženstvo a Egyptské umenie , budú známe
a správne hodnotené , až po uverejnení výsledkov mojej výpravy „
4. marca 1832 – po
návrate do Francúzka – Champollion zomrel.
Treba však pre úplnosť dodať , že celá chronológia zrodu
egyptológie , ako vedy , by nebola úplná – ak by som sa nezmienil aj druhej stránke „výskumu Egypta „ ,ktorá – či chceme alebo
nie – nebola celkom v súlade
s metodológiou vedeckého prístupu k nej. Napriek tomu , alebo možno
práve preto považujem za potrebné – v stručnosti sa zmieniť aj
o tejto stránke „dejín „ Egypta.
Rozlúštenie písma a jazyka starých
Egypťanov , nielen položilo základy egyptológie ako vedy – zároveň doširoka
otvorilo stavidlá prúdu „ bádateľov ,
ktorí následne – doslova zaplavili údolie Nílu. Kiež by – to , čo priniesli so
sebou – bolo len to –obrazne povedané „ úrodné bahno“ tak dôležité pre Egypt ,
ako krajinu. No nebolo tomu tak.
Treba hneď na začiatku dodať , že v tejto „záplave
bádateľov“ – vedcov , sa objavili aj
takí ľudia , ktorých cieľom nebol vedecký výskum Egypta – ale ako to uvádza
aj vo svojej práci – „Za siedmimi divmi sveta „ – V. Zamarovský – „vedecké vylupovanie Egypta“ Zakladateľom tejto
tradície „vylupovania“ Egypta – je Talian –
Giovanni Batista B e l z o n i
. Narodil sa v roku 1778 v Padove , vraj pre nešťastnú lásku
odišiel do kláštora. Za Napoleonovej talianskej výpravy ho obliekli do uniformy
, stal sa však ubehlíkom – dezertérom , vzdal sa vojenskej kariéry a „zakotvil“
v Londýne.Tam bol určitý čas lekárom , keď sa však na jeho „medicínske
schopnosti „ prišlo – dal sa
k cirkusantom a vystupoval ako „ najsilnejší muž sveta“ (
v skutočnosti aj mal obrovitú postavu) vyskúšal aj úlohu – konštruktéra
strojov ( vymyslel vraj senzačnú vodnú pumpu) S touto pumpou sa vypravil
do Egypta – kde ju predstavil Egyptskému miestokráľovi Muhamadovi Alimu .
Už v tomto čase mu „ padli do oka „ Egyptské pyramídy.
Jeho zmýšľanie a dobrodružná povaha sa prejavili aj
tu – v pyramídach totiž nevidel nič iné – než bohaté pokladnice faraónov ,
plné nevídaného bohatstva. Jeho túžba –
nazrieť do týchto pokladníc – bola taká silná – že sa rozhodol niektoré
z pyramíd „otvoriť“ Vybral si pyramídu faraóna Chefréna , pretože
Cheopsova pyramída už mala na jednej strane dieru – z čoho usúdil – že ju
vykradli. S takmer nadľudským úsilím sa mu podarilo vypáčiť niekoľko
dvojtonových kvádrov a 2.marca 1818 – vnikol úzkou šachtou do pohrebnej komory.
Našiel v nej však len prázdny sarkofág , v ktorom kedysi spočívalo
telo kráľa. Aj táto pyramída bola v minulosti vykradnutá. Tento „úspech“ Belzoniho , nemohol uniknúť
pozornosti britského konzula v Káhire –
Henriho Salta.Výsledkom ich spoločného stretnutia bola
„zmluva „ ktorou sa Belzoni zaviazal – dodať Saltemu všetky egyptské pamiatky ,
ktorými „dokáže pohnúť“ z miesta. Salt platil Belzonimu na oplátku „mzdu“
v anglických librách.
Je zaujímavé aj to
, že – osobitnú zmluvu potom uzavreli aj o dodávke slávnych „ Memnonových
kolosov“ . bolo to však samozrejme nereálne - pretože , tieto sochy sú 18 m
vysoké a len malíček jednej z nich meria viac než 1 meter. (obrázok vpravo – dolu
)
Ako náhradu , za
nenaplnenú zmluvu – dodal Balzoni Saltovi iný tovar – obrovskú sochu Ramesa II , ktorá je aj dnes v britskom
múzeu, ďalej – niekoľko stoviek skarabeov – posvätných chrobákov starých
Egypťanov z polodrahokamov a s hieroglyfickými nápismi a asi pol tucta obeliskov. S dôkladnosťou človeka jeho typu
(dobrodruh)- až neuveriteľnou – obrazne povedané „ prekutal celý Egypt“
a svojimi zberateľskými výkonmi prekonal aj Napoleonovu Egyptskú misiu.
V roku
1820dokonca usporiadal výstavu svojich trofejí v Londýne a čo je
pozoruhodné – zožal úspech , nielen morálny , ale aj finančný.
Treba však „jedným
dychom „ dodať aj to , že nech už
boli pohnútky a metódy Belzoniho „ problematické“ je nesporné , že sa zaslúžil o objavenie mnohých staroegyptských
pamiatok, no hlavne sa postaral aj o ich záchranu pre vedu.
100 rokov po jeho
smrti (zahynul v roku1823 medzi kanibalmi na výprave do Timbuktu) napísal
o ňom ďalší „dobrodruh“ Howard
Carter – objaviteľ hrobky kráľa Tutanchamóna:
„ Bol to jeden z najvýznamnejších
mužov v celých dejinách egyptológie“ Najväčšiu vedeckú výpravu do Egypta ( po Champollionovi) vypravil
pruský kráľ Fridrich Wilhelm IV. Jej vedúcim bol vtedy 33-ročný Richard Lepsius. Výprava pracovala v Egypte 3
roky – v r.1843 preskúmala trosky Monnofera , v roku 1845 pracovala 8 mesiacov v Údolí kráľov vo Vesete
a objavila trosky 30-tych pyramíd – dovtedy neznámych. Lepsius potom všetok získaný materiál s dôkladnou
nemeckou dôslednosťou spracoval vo svojej práci „Systém egyptských dejín „
Po vykopávkach Nemcov –
nastupujú na scénu - Angličania
a Francúzi.
V roku 1850
prišiel do Káhiry – Auguste Mariette. Egypt mu doslova učaroval – musel sa
dostať k pyramídam a následne aj do nich. Pri prehliadke Sakkárskeho pohrebiska, zazrel zrazu hlavu sfingy-
vyčnievajúcu z piesku. Spomenul si na Strobóna a jeho údaje:
„ V Memfise je chrám
Sarapeion , umiestnený v takom piesočnom kraji , že vetry naň naviali celé
tony piesku , z ktorých sme videli vytŕčať len sfingy , jedny zasypané do
polovice , iné až po hlavu“
Mariette sa rozhodol tieto údaje preskúmať.
Po niekoľko mesačnej
práci a nemalých ťažkostiach zo strany miestnych úradov – podarilo sa mu
odkryť alej 141 sfíng (na niektorých
vraj bola až 30 m vrstva piesku) , ktorá ho zaviedla k vchodu do
podzemného pohrebiska posvätných býkov – pochovaných v rakvách
z jediného kusu čiernej alebo červenej žuly , vážiacich až 65.000 kg. Rakvy
boli už dávnejšie vylúpené – pravdepodobne – kresťanskými horlivcami , ktorí
ničili pamiatky pohanského kultu. No na stranách rakiev boli „ životopisy “býkov
– významné to doklady pre poznanie náboženstva starovekého Egypta.
Mariettemu sa potom „pošťastil“ aj iný objav – neďaleko Sarapea našiel
nevylúpenú hrobku veľmoža C u j
a , známeho tiež pod menom „Ti“ – starú
takmer ako Veľká pyramída a hrobke – nádherné nástenné maľby ,
s výjavmi z verejného a súkromného života starých Egypťanov. Majstrovské – realistické kresby ukazovali –
akými nástrojmi Egypťania obrábali pôdu , ako vyrábali vázy , ako lámali
kameň , čo a ako varili , s akými zbraňami bojovali , ako tkali
plátno , ako mali organizované dodávky obilia...vtáky , rastliny , divé
a domáce zvieratá – to všetko bolo nakreslené tak presne , že sa dal
dokonca určiť aj ich druh.
V Sarapeu
našiel Mariette nové texty (životopisy posvätných býkov) a v Cujovej
hrobke nové ilustrácie do Egyptského dejepisu Pokračoval vo svojich objavoch
v Edfú , Karnaku a Del –el Bahrí
Všade videl nielen
neoceniteľné historické pamiatky – ale aj (bohužiaľ) aj hrubé stopy ich bezohľadného
vylupovania.
Vedecké svedomie Marietteho sa zákonite vzbúrilo – na jeho podnet Egyptská vláda vydala dekrét
, povoľujúci vykopávky len s jej
súhlasom , pričom podstatná časť nálezov sa musela odovzdať Egyptskému múzeu –
ktoré sám Mariette založil.
Ďalším mužom, ktorý
„ svojou lopatou“ odkryl neznáme miesta egyptských dejín , bol Angličan – William Mathew Flinders P e t r i e . Tento Angličan bol archeológom iného typu
než bol Mariette.Pôvodom bol chemik , aj zberateľ starožitností – neskôr –
takmer pol storočia – kopáč s metrom a vodováhou .V Nílskej delte
objavil grécku osadu Naukratis , zo 7. Storočia p.n.l., v Nebeši vykopal
trosky Ramessovho chrámu , zmeral Mamnenove kolosy a vypočítal
ich váhu. Objavil vchod do Amenémhetovej pyramídy v Hausváre – a hlavne –
podrobne preskúmal Veľkú pyramídu v Gíze . Zmeral ju podrobnejšie a presnejšie , ako ktokoľvek pred ním
a to nielen zvonku – ale aj zvnútra – rozmery komôr , uhly chodieb , sklon
stien , orientácia podľa svetových strán....
Okrem dôveryhodného
a vedeckého výskumu Veľkej pyramídy
v Gíze sa vyskytlo aj niekoľko myšlienok – spadajúcich do sfér
mystiky.
Zakladateľom tohto
smeru „výskumu“ bol londýnsky kníhkupec John Taylor , ktorý v roku 1859 vydal knihu , v ktorej tvrdil , že Veľkú
pyramídu nepostavili ako hrobku – ale ako pamätník pradávnych meracích
jednotiek. Piazzi Smith potom
„objavil“ v týchto jednotkách všetky možné údaje – napr: znalosť
Ludolfovho čísla , presnej dĺžky slnečného roku, obvodu našej planéty...napokon
zistil „ že je vo Veľkej pyramíde
zašifrovaný celý osud ľudstva – i s dejinami jeho budúcnosti“.
Jeho nasledovníci –
J a M Edgarovci , v nej odhalili „ božský plán vekov“ alebo – náš
„bádateľ“ A Jarolínek – inšpektor tabakovej továrne v Hodoníne
v nej videl „ matematický kľúč pre takzvaný – zlatý rez „
Mnohí ďalší z nej „vyveštili“ významné historické
udalosti – napríklad podľa J. Garniera ,
W. Wynna a a G. Barbina – mal dňa 11.júla 1927 vyhlásiť snem
Andorskej republiky za štátne náboženstvo – Islam a v roku 1936 mali
vojská ruského cára dobyť Jeruzalem. Dokonca aj vznik prvej a druhej
svetovej vojny z nej predpovedali a to na roky 1913 a 1927.Prvá
svetová vojna síce vypukla v roku 1914 /teda o rok neskôr /
a tým sa mýtické predpovede ich
autorov definitívne skončili. No nielen praktické dôkazy , no najmä vedecké
poznatky – túto „ epidémiu mystiky“
nadobro zlikvidovali .Pokusom
o jej zrod bol rok 1968 – kedy táto mystika nadobúda akúsi „ kozmickú „
formu a to zásluhou knihy švajčiarskeho hoteliera E. von
Dänikina – „ Spomienky na budúcnosť“
Vráťme sa opäť vo
svojich úvahách späť – do reality.
Medzi najvýznamnejších historikov starobylého Egypta ,
patria – po Champollionovi , Lepsusovi , Masperovi a Brugschovi –
predovšetkým : američan – J.A.Breasted
–autor často citovaných , aj keď už prekonaných „ Dejín Egypta“ z roku
1905 a francúzi – E. Drioton a J. Vandier – dielo ktorých , pod
názvom „ Národy východného stredomoria“ z roku 1952 – je zatiaľ posledným
slovom o egyptských dejinách.
Medzi
egyptológmi nechýbajú ani mená našich vedcov /bývalé Československo/ . reputácia ktorých sa všeobecne
uznávala. Naviac – keď Československo sa
považovalo vo svete za „orientalistickú
veľmoc“
Zakladateľom našej
egyptológie je akademik František Lexa – známy svojou 8-zväzkovov knihou „ Démotická gramatika“ ,
ktorá je u nás najvýznamnejším dielom svojho druhu. Jeho žiakom je Jaroslav Černý – profesor na
Oxfordskej univerzite a vynikajúci znalec hieratickej egyptštiny. Ďalším
je Zbynek Žába – profesor na
Karlovej univerzite a riaditeľ čs. egyptologického ústavu – uznávaným za
prácu na staroegyptskej astronómii. Pokračovateľmi uznávanej „českej“
egyptológie boli a sú J.Kozák , B.
Vachala , J.Krejčí , M. Verner...
Bolo by však určite chybou – nespomenúť aj radu antických
autorov , ktorí do historického obrazu Egypta výrazne prispeli svojou mierou.
Boli to najmä:
-
Gréci - Herodotos , Strabón , Diodoros...
-
Rimania –
Tacitus , Marcelénus......
-
Židovský spisovateľ – Joséfos Flávius a s nimi aj jeden Egyptský kňaz – Manehto , ktorý žil v 3-4 storočí
p.n.l. , ktorý zostavil v „ Egyptských
pamätihodnostiach“ zoznam Egyptských panovníkov – od zjednotenia Egypta Menim –
až po jeho dobytie Kanbysom.
-
V závere tohto článku o fantastickom objave
Champolliona – rozlúštenia
hieroglyfického jazyka starých Egypťanov- sa priam núka „ malá lekcia“
čítania hieroglyfov – samozrejme so
zameraním na kategóriu amatérov , či zanietených samoukov.
-
No a čím iným je vhodnejšie začať – než onou
slávnou „ Rosettskou doskou“ , ktorá
tak významne pomohla v bádaní aj Champollionovi. Joann Fletcherová – vo svojej knihe „Staroveký Egypt“ na strane 20 píše aj toto:
-
„...keďže hieroglyfy sa väčšinou objavovali v náboženskom kontexte ,
v Egypte boli známe ako –medu
netdžer- slová bohov. Vymyslel ich vraj boh písma Thovt. Na každodenné
používanie sa vyvinula kurzíva -stenografická
podoba hieroglyfov , ktorá sa označuje „hieratická“ (posvätné písmo) a tú v Neskorom období nahradila
rozšírená podoba – nazývaná „démotická“ alebo aj –„ľudové písmo“...
-
Hieroglyfy aj naďalej
používali kňazi starého náboženstva , no keď Rimania v roku 392 nášho
letopočtu – zakázali nekresťanské podoby uctievania – znamenalo to koniec
starobylého systému písma .Posledný –
spoľahlivo datovaný hieroglyfický nápis pochádza z Fílai –
z 24.augusta roku 394 nášho letopočtu. Znalosť písma sa stratila
s poslednými kňazmi starej viery na celých 14 storočí..“.až prišiel rok
1799 a svetlo sveta uzrela „ Rosettská doska“ Patričný –doplňujúci
komentár – uvádza autorka diela , ako popis k obrázku Rosettskej dosky.
Pre lepšiu čitateľnosť doplňujúceho textu uvádzam jeho podstatnú časť , ako súčasť
tohto sprievodného textu. „Pri štúdiu
Rosettskej dosky zistil , že hieroglyfy pozostávajú z troch typov znakov:
z „f o n o g r a m
o v“ (prestavujúcich zvuky) – z „ i d e o g r a m o v
„ , logogramov (predstavujúcich celé slová) a z „ d e t e r m i n
a n t o v“ ( iba zdôrazňujúcich význam)
Prvá ukážka výsledku práce Champolliona :na obrázku sú
v hieroglyfických znakoch znázornené dve mená kráľov,alebo kráľovské mená Ptolemaios a Kleopatra
– tieto sa obyčajne – na znak úcty písali v tkz. „kartušiach“ .(Tu sú len na obrázku)
Porovnaním troch nápisov na Rosettskej doske a troch
mien na kameni – na obelisku v Pilaku (Fílai) sa ich podarilo
identifikovať (prvý stĺpec = Ptolmys
, druhý = Kliopadra)
-
Fonogramy
patria do troch ketegórií:
-
Je tam
základná „ abeceda“ – pozostávajúca z 24 hieroglyfov ,
ktorý každý reprezentuje jednu spoluhlásku (napríklad = r , = p , =
f ) Ďaľšie fonogramy – spolu ich je
niekoľko sto –predstavujú dve ,
alebo tri hlásky .
Hieroglyfické písmo je veľmi flexibilné,
písalo sa do riadkov, ale aj do stĺpcov. A okrem toho sa smer písania mohol
meniť. To znamená, že texty mohli byť
písané z ľava do prava, ale aj z prava do ľava
- Egypťania nikdy nepísali zdola nahor.
- Pre zistenie smeru písania by ste sa mali pozrieť
na znaky s očividnou prednou a zadnou časťou (napríklad ľudské postavy alebo zvieratá). Tieto znaky sa vždy pozerajú na začiatok textu.
- Ak text predstavuje príbeh k nejakému obrázku (napríklad na nástenných maľbách), tak sa stvárnený boh alebo osoba
pozerajú na začiatok svojho textu. Hieroglyfy sú potom usporiadané v
rovnakom smere ako je osoba, ku ktorej patria.
·
Mnoho dvojpísmenových znakov má svoj vlastný význam a reprezentujú
samostatné slová. Sú často doplňované čiarkou. Je to takzvaný ideogramický znak, ktorý nám
hovorí, že význam zobrazeného slova zodpovedá obrazovej hodnote znaku. Jednoducho povedané, slovo má rovnaký význam ako znak, ktorý slovo
predstavuje (ak je nakreslená kačica, tak ide o kačicu -viď obrázok nad textom!!!)
·
Mnoho staroegyptských slov je
písaných rovnakými znakmi, aj keď majú úplne iný význam. Na pochopenie významu slov sa na ich koncoch písali tzv. determinanty.
·
Determinanty sú užitočné hlavne
keď sa pokúšame preložiť staroegyptský text. Starí Egypťania mali "zlozvyk" nepísať medzi slovami medzery
a ani znaky, ktorými by sme rozpoznali kde sa vety končia. Pretože sa determinanty píšu za slovami,
pomáhajú nám rozlúštiť stavbu viet. Zoberme si nasledujúcu vetu ako príklad:
Táto veta sa skladá z týchto prvkov:
- Toto je sloveso, ktoré znamená opustiť, odísť. Všimnite si determinant - bežiace nohy na
konci slova.
- Toto je výraz pre veličenstvo, pred
znakom "f", ktoré označuje privlastňovacie zámeno jeho.
- Toto je príslovka na (niekom,
niečom).
- Výraz pre koč (bojový voz); s privlastňovacím zámenom "f".
- Toto slovo značí genitív a môže sa preložiť ako "z".
- Výraz pre "elektrón", zmes zlata a striebra.
- Výraz pre srdce;
a privlastňovacie zámenový "f".
- Slovo, ktoré znamená
široký, šírka. Výraz široký srdcom sa dá lepšie preložiť
ako jeho srdce plné radosti.
Dvoj- a trojpísmenové znaky sú často dopĺňané jednopísmenovými, ktoré vracajú ich celú alebo len čiastočnú zvukovú podobu. Tieto prídavky sa nazývajú fonetické (zvukové) doplnky. Obyčajne sa opakuje len posledná spoluhláska viacpísmenového znaku. Nie je to pravidlo - viacnásobné prídavky sa bežne nepoužívali.
Fonetické
doplnky sa mohli použiť z viacerých dôvodov.
Najbežnejším dôvodom bolo, že doplnkové znaky označovali, že pracujeme so zvukovým znakom (fonogramom)
a nie s významovým znakom (ideogramom).
Ďalej sa mohli použiť na ozdobenie textu, napr. na vyplnenie prázdneho miesta.
Okrem
už spomínaných 24 jednopísmenových znakov, používali Egypťania aj hieroglyfy, ktoré zastupovali
kombináciu dvoch spoluhlások.
Existuje
približne stovka dvojpísmenových znakov. Našťastie,
väčšina z nich sa nepoužívala a preto
stačí poznať len 30 najpoužívanejších. (hore)
Starí
Egypťania používali tiež trojpísmenové znaky, ktoré predstavovali kombináciu
troch spoluhlások. Väčšina
takýchto znakov mala rovnaký význam ako obrázok, ktorým bola zobrazená. Tiež sa
často používali ako zvukové znaky.
Existuje celá skupina týchto znakov.
Názvy miest , egyptských provincií a iných krajín sú
v ženskom rode. V každom prípade sa končia na „ t „
Pri
písaní čísla sa znaky s väčšou číselnou hodnotou písali pred znaky s menšou
číselnou hodnotou. Číslicové znaky sa opakovali
toľkokrát, až kým nebola vyjadrená celá hodnota zobrazovaného čísla. Každý znak sa teda opakoval maximálne
deväťkrát.
Čísla
1 a 2 sa píšu v prepise za slovom, ale všetky ostatné čísla sa píšu pred
Egypťania používali niekoľko kalendárnych systémov. Všetky boli
založené na pozorovaní vesmírnych telies: slnečný, mesačný a Sothisov alebo
Síriusov kalendár.
Na konci roka sa
pridávalo 5 extra dní. Egyptský rok bol rozdelený na 12 mesiacov
po 30 dní v každom mesiaci. Aj keď sa každý egyptský rok skladal len z 365
dní, a aj keď Egypťania nemali zavedený pojem "prestupný rok", predsa
si každý štvrtý rok predĺžili o jeden deň.
Egyptský rok sa skladal z troch ročných období,
ktoré boli nazvané podľa poľnohospodárskych prác, ktoré sa v tom období práve
vykonávali. A preto podľa prekladu poznáme záplavové obdobie (Achet), leto (Sjemoe) a zimu (Peret). Každé obdobie trvalo štyri mesiace.
Egyptský spôsob dátovania.
Od Strednej ríše
sa stalo zvykom začínať rok nástupným
obdobím nového kráľa. Na začiatku každého panovania novej vlády sa teda
začali roky počítať od nuly. Nástupnícky
rok sa v textoch označoval týmito symbolmi:( viď obrázok nad textom !!!)
Od Strednej ríše
sa stalo zvykom začínať rok nástupným
obdobím nového kráľa. Na začiatku každého panovania novej vlády sa teda
začali roky počítať od nuly.
A na záver – niekoľko „kartuší“ viac , či menej známych
kráľov:
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára