Autor príspevku: MK3TN
Názov príspevku - Mytologické základy božstva Osiris,Isis ,Hor ,Setuch a božstvo
Sokar.
„Každá civilizácia , ktorá sa zahľadela ďaleko do svojej mýtickej minulosti – si
v nej vždy našla svoj božský
rodokmeň.
Pre Grékov to bolo obdobie Olympu – keď sa
bohovia „bratali“ so smrteľníkmi –ako to opisuje Homér vo svojich dielach Ilias a Odysea. Pre Hebrejcov to bol čas Genesis a čas
patriarchov – opísaný v Starom zákone. Pre Egypťanov – ktorých civilizácia predchádzala grécku aj hebrejskú –
sa pravý zlatý vek - keď sa bohovia bratali s ľuďmi –
nazýval Tep Zepi – čo sa dá približne preložiť ako Prvý čas.“
Znamená to , že všetky princípy, doktríny, zákony, náboženstvá,
rituály...chrámy, pyramídy, hrobky...teda všetko na čom spočíval faraónsky štát
a jeho teokracia – vychádzali z nezmeniteľného presvedčenia , že kráľ
bol svojim božským pôvodom stále spojený s týmto vzdialeným zlatým vekom
Prvého času.
Avšak samotný pojem Prvého času
nieje celkom priezračný a jednoduchý. Pokiaľ ide o Egypťanov – tí vždy verili , že išlo
o historicky existujúcu epochu – počas ktorej bohovia žili na Zemi , počas
neho žil aj Usire a v tomto čase zázračné narodenie Hora dalo vzniknúť dynastii faraónov božského
pôvodu. Preto aj obdobie Prvého času pokladali za Čas Usireho a Čas
Hora. Vychádzalo sa tiež z toho, že
počas zlatého veku bohov Usire položil systém „kozmických zákonov“ nazývaných
maat. Jeho syn Hor a z časti ďalší nasledovníci mali za úlohu
zabezpečovať aby sa maat dodržiaval a vekmi nemenil.
R. Bouval a A. Gilbert v diele
„Mystérium Oriona“ o tom píšu:
„Verili, že systém kozmického
poriadku a jeho prenos do Egyptskej krajiny bol vytvorený dávno pred
bohmi. Egyptu vládla rasa bohov mnoho tisícročí predtým ako vládu zverili
smrteľnému – ale božskému rodokmeňu faraónov. Faraóni boli božským spojením
z bohmi a v rozšírení predstavovali spojenie s Prvým časom.
Boli strážcami vybudovaného práva a múdrosti.
Všetko čo robili – každá činnosť, každý pohyb,
každé nariadenie – muselo byť spravované v intenciách Prvého času, slúžiaceho
ako akýsi štatút kráľovstva. Bola to
pravda nielen pre kráľa a jeho dvor ale týkalo sa to všetkých prírodných
udalostí – pohybu nebeských telies, nevysvetliteľných nebeských úkazov
a stúpajúcich či klesajúcich vôd Nílu.
Nebol by zveličením povedať, že všetko čo faraón
robil, bolo s pojené s Prvým časom - teda dôkladné znovuuzákonenie mýtických udalostí,
ktoré mohli kozmické alebo svetské alebo obojaké, skombinovaných v dualite
silou symbolov a rituálov. Neprekvapuje teda, že tento blažený Prvý čas sa
stále spomína ako čas Usireho.“
V súvislosti s pojmom Prvý čas je vhodné doplniť ešte túto úvahu:
V staroegyptskom meste Heliopoli – pôvodne nazývanom Ounu alebo Anu
(biblicky On) v najväčšom náboženskom centre Egypta sa nachádzal chrám
známy ako Chrám fénixa – v ktorom bol uložený kultový predmet -
benben.
O fénixovi, ktorého starí Egypťania
nazývali Boinu (Bennu) sa verilo, že ide o magického ohnivého
vtáka, ktorý na začiatku času vystúpil z „prvého pahorku stvorenia“. Prvým
zaškriekaním čiže slovom dal do pohybu čas a spustil „nový vek“.
R. T. Rundle Clark k tomu
poznamenáva: „Predpokladom všetkých egyptských úvah je
viera, že čas sa skladá z obnovujúcich sa cyklov určených bohmi: deň,
týždeň – pozostávajúci z desiatich dní, mesiac, rok a dokonca aj
dlhšie obdobia sú stanovené podľa konjunkcie Slnka, Mesiaca, hviezd
a periódach stúpania či klesania rieky Níl. Keďže fénix prvým zaškriekaním
vyvolal tieto cykly – v určito zmysle je patrónom všetkých časových období
a jeho chrám Heliopoli sa stal
centrom regulovaného kalendára.
Autor sa vyjadruje aj o mieste pôvodu Boinu - fénixa a jeho
zvláštneho vzťahu s takzvanou hekou „životnou esenciou bohov“:
„Egypťania mali dve predstavy
o pôvode života. Podľa prvej sa objavil súčasne s bohom, ktorý sa vynoril s prvotných vôd. Podľa druhej
sa sem dostala životná esencia - heka z ďalekého neznámeho prameňa. Jej
zdrojom bol Ohnivý ostrov, miesto s večným svetlom ležiacim na hranici
sveta. Tam sa rodili a vstávali z
mŕtvych bohovia a odtiaľ ich
posielali na svet. Hlavným poslom tejto nedosiahnuteľnej krajiny je fénix“.
Škrekot fénixa ohlasujúci nový vek bol vyvolaný silou heky
a bol to práve tento škrekot alebo toto slovo, ktoré dalo vzniknúť svetlu
a životu na zemi.
Ako som už uviedol vo svojom druhom príspevku starí Egypťania okrem iných
výnimočných vlastností pripisovali Thovtovi aj rolu „tajomníka Usireho“
legendárneho zakladateľa faraónskej dynastie a boha znovuzrodenia.
Kto bol však v skutočnosti
Usire – tento poloboh? Existoval vôbec? Autor R. Bouval vo svojej práci uvádza: „Keď egyptológ sir Wallis Budge
pripravoval štúdiu o Usirem, skončil nakoniec osemsto stranovou
kompozíciou nazvanou Osiris
a egyptské vzkriesenie. Aj napriek rozsiahlej štúdie Budge uznal, že
jeho štúdia nie je vyčerpávajúca. Nevyžaduje
priveľkú námahu zistiť prečo je tomu tak. Usireho
kult predbehol kresťanstvo o 3000 rokov a okrem toho prežil popri
kresťanstve ako jeho vážny súper vyše
tri storočia. V skutočnosti by Usireho kult pretrval aj dlhšie nebyť
systematického ničenia jeho chrámov cirkvou a postavením jeho uctievania
mimo zákon v roku 391 n.l. Podľa prísneho kódexu kresťanského cisára
Teodosia II.“
Autor ďalej uvádza: „O Usirem
a o celej trojici tvoriacej okrem neho aj jeho sestru a manželku
Eset a ich božským synom Horom hovoria doslova tisíce tisícou starých
textov napísaných na chrámoch a pyramídach na stenách hrobiek
a rakiev, papyrusoch a pod.. ( Súsošie "božskej trojice" predstavujúce Usireho v strede , po pravej strane stojí jeho manželka Eset a po ľavici - ich syn Hor - pochádza z 22. dynastie , za vlády Osorkana II. ) Napriek tomu neexistuje komplexný
mýtický alebo historický prameň o jeho živote. Usiriovský mýtus zdá sa, že
starí Egypťania poznali tak dobre, že sa nepokladalo za potrebné rozprávať ho
ako predhovor k rituálom – práve
tak ako väčšina kresťanov pozná základné prvky príbehu Krista.“
Jedna z rekonštrukcií príbehu
o Usirem vyzerá takto: „Úloha mesta Heliopolis ako centra štátneho kultu
svätého mesta bolo známe aj tým, že malo vlastné „heliopolské náboženstvo“, ktorého panteónom bolo veľkých Devätoro bohov a toto náboženstvo sa všeobecne
uznávalo všade. Veľký panteón zložený z 9. božstiev tvoril rodinu, ktorej
vládol Atum – Re. Atum – Re ktorého
pôvod je nejasný masturboval a tak stvoril Šoua (Šua) boha vzduchu
a Tefnet – bohyňu vlhkosti. Táto dvojica splodila Geba – boha zeme
a Nut – bohyňu neba. Geb a Nut súložili ale ich rozkoš prerušil ich
otec Šua, ktorý vo forme vzduchu prišiel medzi nich – zdvihol baldachýn neba zo
zeme a tak rozdelil božských milencov. Napriek tomu „koitus interruptus“
porodila bohyňa neba Nut štyroch
antopomorfných bohov, ktorí žili na zemi. Bola to dvojica synov Usire (Osiris)
a Setuch (Seth) a ich sestry -
Eset (Isis) a Nebthet (Neftheps).
Spojenie Usireho a Este sa stalo predmetom najväčšieho mýtu starého
Egypta – ako prvých božských manželov, ktorí vládli Egyptu.
Usire bol najstarší syn bohyne nebies Nut a boha Zeme – Geba , pretože
podľa legendy sa narodil ako prvý z takzvaných piatych
epagomenálnych dní ( 5.dní pred
letným slnovratom).Usire a Eset
založili ríšu „ Prvého času „
v oblasti Memfisu , spravovanú podľa božských pravidiel. O Usirem sa
traduje , že scivilizoval Egypťanov a zaviedol systém kozmického poriadku
a zákona.
Žiarlivý brat Setuch neskôr Usireho
zabil – jeho telo rozrezal na 14 častí , ktoré rozhádzal po Egyptskej krajine. Eset sa po rozsiahlom hľadaní podarilo poskladať
jeho telo ( okrem penisu , ktorý nenašla ) a magickými rituálmi –
naučenými od boha Thovta – Usireho oživila. K Usireho telu pripevnila
umelý penis a tak potom otehotnela
jeho semenom. Usire sa medzitým
vzdialil na oblohu – aby medzi hviezdami
Orionu – na brehoch nebeského Nílu – to znamená – Mliečnej cesty – založil vesmírnu
ríšu Prvého času ( Duat ) V močiaroch delty Nílu - Eset porodila syna Hora. Keď Hor dorástol –
vyzval na súboj svojho zlého strýka Setucha. Po veľkom zápase , ktorý sa
odohral v oblasti Memfisu – na legendárnom mieste Cher Aha – mieste
bitky - Hor porazil Setucha a za
pomoci Thovta získal nazad Egyptský trón.
Všetkých ďalších egyptských kráľov
pokladali za reinkarnáciu Hora
Keď kráľ Hor zomrel – aj jeho oživila Eset magickými rituálmi a jeho
semenom - podobne ako semenom Usireho
oplodnila maternicu bohyne kráľovnej –
čiže najvyššej kňažky. Potom sa vzdialila na nebo – aby sa v súhvezdí
Oriona spojila s Usirem.
Ďalšou
z rekonštrukcií príbehu o Usirovi je aj pasáž
z diela V. Zamarovského – Bohovia
a králi starého Egypta. Tu na strane 388 o tejto mytologickej bytosti
píše:
„ Podľa najrozšírenejšej verzie mýtov a legiend , bol Usire (Osiris) synom boha Zeme – Geba a bohyne neba – Nuty. Jeho prarodičmi boli , boh
vzduchu Šov a bohyňa vody Tefnut., ktorí boli
priamymi potomkami praboha Atuma. Mal brata Setucha a dve sestry – Eset
a Nebthet . S Eset uzavrel podľa zvyku egyptských bohov a kráľov
– súrodenecké manželstvo a mal s ňou syna Hora. Spolu so súrodencami
, rodičmi a prarodičmi , tvoril Božské devätoro , na čele s Atumom ,
ktoré sa tešilo osobitnej úcte v starom náboženskom stredisku One
(Heliopoli...) Prostredníctvom tohto „Devätora“ a najmä Atuma , bol
spojený so všetkými významnými bohmi iných náboženských stredísk a uznaný
za celoegyptského boha.
Pritom jeho kult nevznikol v One , ale
pravdepodobne – v dolnoegyptskom „
Usirovom meste“ – Pusire ( po grécky – Búsiris ) ....rozšíril
sa potom po celom Dolnom Egypte cez On sa dostal do Horného Egypta , kde sa vytvorilo druhé hlavné stredisko
jeho kultu – v Abozéve ( Abýde)
Ako vyplýva
z Usireho titulu – Pán z Pusira
i z iných súvislostí – považovalo sa toto mesto za jeho
rodisko. Narodil sa vraj v prvý deň
päťdenných sviatkov , slávených
na konci roku ....a keď dospel – stal sa kráľom na Zemi ..“.Otec Geb , ktorý ho
splodil s Nutou odovzdal mu vládu
nad krajinami – aby ich viedol k šťastiu , lebo zistil , aký je vynikajúci
„ – môžeme čítať na nápise z 18. dynastie
.
„ Len čo sa stal kráľom „ – píše pre zmenu
Plútarchos – vyviedol Egypťanov z úbohého
zvieracieho stavu , v ktorom žili
a naučil ich všetko , čo potrebovali vedieť na dobývanie plodov zeme , dal im zákony
a naučil ich uctievať bohov. Potom sa vydal na cestu – aby scivilizoval
celý svet , to sa mu však nepodarilo
a tak ostatný svet s výnimkou Egypta – zostal barbarský. Jeho
brat – Setuch – ho totiž na samom začiatku jeho cesty – zavraždil....Žiarlil na
úctu , ktorú si Usire vyslúžil
u Egypťanov a závidel mu jeho moc. Keď sa nemohol dostať na
jeho miesto inak – odhodlal sa na bratovraždu. Ako akt bratovraždy prebiehal – popisuje autor takto
„ Zhromaždil (Setuch) sedemdesiatdva svojich
druhov a tajne si zaobstaral presné
rozmery Usirovho tela „ – píše ďalej Plútarchos
( pričom Setucha nazýva menom obludného podsvetného obra z gréckych
mýtov – Tyfóna ) „ načo zhotovil nádhernú truhlicu presne tých rozmerov a zariadil , aby ju priniesli na hostinu
, ktorú usporiadal na Usireho počesť. Pri pohľade na truhlicu všetci hostia
žasli a s obdivom ju chválili. Setuch na to s úsmevom
vyhlásil , že ju daruje tomu – kto ju
presne zaplní – keď si do nej ľahne. Jeho druhovia to jeden , po druhom urobili
– no pre každého bola priveľká Napokon vstal Usire , vstúpil do nej a ľahol si Vtom všetci priskočili a dali na ňu veko
, jedni ho pritĺkli zvonku klincami a iní zaliali škály roztaveným olovom.
Keď to spravili – odtiahli truhlicu k rieke a pustili ju dolu vodou –
k moru „
No treba aj dodať ešte jeden dôležitý aspekt – týkajúci sa tohto príbehu –
ten spočíva v to , že niektoré
egyptské texty vynechávajú podrobnosti o Usireho zavraždení a mlčky
predpokladajú , že sa jednoducho – utopil v Níle. Jeho telo potom objavila
Eset s Nebthetou na nílskom brehu pri Nedite – naďaleko
Ebozévu v Hornom Egypte Avšak – podľa Plútarchovho opisu – odniesol Níl
truhlicu s Usirom do mora a vlny ju vyhodili na breh až pri Bible –
dnešnom Džebele v Libanone. Eset ju tam po strastiplnom hľadaní našla a spolu so svojou sestrou – priniesla
Usireho telo do Nedidu“ ďalej sa už texty zhodujú v tom , že len ,
čo Setuch zazrel mŕtveho Usira – vrhol sa na neho – a na kúsky ho rozsekal
, jednotlivé časti jeho tela ( 14 alebo 16) – rozhádzal po celom Egypte. –
dopustil sa pritom dvoch zločinov
a to ešte hroznejších – po prvé – zhanobil mŕtvolu , čo bolo v očiach
Egypťanov neodpustiteľné – po druhé – zničil jej celistvosť – ktorá bola podľa
viery Egypťanov jednou z nevyhnutných podmienok života na onom svete „
„ Usiremu však nebolo súdené „ – píše ďalej autor „ aby naveky zahynul - Eset s Nethbetou sa znovu vybrali hľadať
jeho telo a po prekonaní najrozličnejších ťažkostí – jeho časti našli každú potom na mieste nálezu pietne
pochovali. Eset zároveň – mocou svojich čarov všetky časti spojila - nech nám to prichodí akokoľvek
nepredstaviteľné –obnovila tak integritu (celistvosť) jeho tela. Naviac –
vdýchla do neho – mávaním svojich krídiel
vzduch života a tak Usire vstal a oplodnil ju – aby mal na
svete legitímneho potomka.
Keď z neho životná sila vyprchala – poslal
boh Slnka – Re čierneho šakala – Anupa –
ktorý bol bohom mumifikácie , aby jeho telo nabalzamoval a vykonal
príslušné obrady. Tým umožnil Usiremu
večný život na onom svete , kde sa stal kráľom mŕtvych a vládcom
podsvetia. Eset potom porodila Usiremu syna – Hora , ktorý sa vypravil pomstiť
jeho smrť a znovu dobyť pozemské kráľovstvo , ktorého sa zmocnil Setuch.“ Bitka Hora
so Setuchom o budúci trón Egypta je
však už inou kapitolou , ktorá nie je predmetom pojednávania v tomto
článku.
Hoci egyptológovia neoblomne tvrdia , že Usire bol iba mýtickou
postavou - uznáva sa že celý systém
faraónskej teokracie – jeho náboženské oslavy , jeho kalendár , zákony, ako aj
kódy sociálneho správania – spočívajú na presvedčení – že kráľ bol svojim
božským pôvodom stále spojený so vzdialeným zlatým vekom bohov – označovaným
ako Zep Tepi – Prvý čas.
Základné princípy starého chrámového
kultu a faraónsky štát, ktorý ich aplikoval – vychádzali z toho, že
počas zlatého veku bohov Usire založil systém „kozmických zákonov“ – nazývaný
maat. Jeho syn Hor a všetci ďalší kráľovskí následníci mali za povinnosť
a úlohu zabezpečovať, aby sa maat dodržiaval a vekmi nemenil.
Usire a božstvo Sokar
Škótsky bádateľ Steuart Campbell
prezentoval fascinujúcu teóriu v ktorej s odkazom na francúzskeho
egyptológa A. Lenoira píše: „V článku vo
FMR (Dizertácia o egyptských pyramídach č.39/1989) Lenoir trúfalo
vyhlasuje, že vzdelaný cestovatelia a archeológovia sa v účele Veľkej
pyramídy v podstate zhodujú: „Všetci ju pokladajú za hrobku Usireho...bola
vlastne jeho stelesnením, rovnako ako všetky hrobky vybudované na počesť
mytologických osobností“...základným
krédom tohto náboženstva, špeciálne v Usireho kulte bolo, že človek
pozostáva z tela a duše a že duša žije aj po smrti. Naozaj
sa verilo, že možno poskytnúť „hrobku (v skutočnosti kenotaf)aj duši...v zhode
s tým by sme mohli Veľkú pyramídu pokladať za miesto odpočinku Usireho –
ale jeho duše“.
Je všeobecne známe, že viacerí faraóni naozaj nechali stavať kenotafy t.j. falošné hrobky pre svoje duše na rozličných
miestach a celkom inde, než bolo miesto ich posledného odpočinku.
Príkladom tejto zvláštnej praxe sú mnohé hrobky a kenotafy prvých kráľovských
dynastií.
Telesné zvyšky ich kráľov boli pochované v mastabách v Dolnom
Egypte pri Memfise, kým ich kenotafy v Abydose v Hornom Egypte teda
1850km ďalej.
Aj spisovateľ a výskumník Simon
Cox vyslovil myšlienku
o kenotafe štylizovanom do podoby „tajnej komory“ pod nekropolou
v Gíze...Cox teoretizuje
o tom, že v skutočnosti treba hľadať hrobku nie Usireho ale Sokara
(Cox ho pokladá za archetyp – čiže funkčný model Usireho a nie hrobku
Usireho samotného). Túto pasáž by bolo vhodné doplniť ešte touto úvahou: V archeologickej sezóne 1906 – 1907
kopal archeológ Petrie v púšti pri Gíze približne 2,5km na juh od plošiny
Gíza. Tu objavil celú hromadu figúrok tzv. vešebtov. Figúrky vešebtov sa
našli v jame hlbokej asi 3m naplnenej pieskom. Tieto figúrky zanechali po
sebe pútnici, takže ich nemožno dávať do súvislosti s nijakou pôvodnou
hrobkou či hrobom. Niektoré vešebty nájdené Petriem patrili osobe nazývanej
Chamves – išlo o syna Ramesseho II.. Petrie však nenašiel hrobku ako takú,
našiel iba niekoľko vápencových stavebných blokov....
Prečo ktosi zanechal mimohrobové
figúrky vešebtov v Gíze? Existuje nejaká korelácia medzi týmito figúrkami
a mimohrobovými nálezmi v Abydose? Odpoveď na tieto otázky musíme
získať bližším pohľadom na božstvo, ktoré predchádzalo dokonca aj Usiremu
a ktoré Usire pohltil či asimiloval
ku koncu starej ríše. Toto božstvo predstavoval Sokar.
Sokar – boh s hlavou sokola si získal popularitu
vďaka umiestneniu na 4. a 5. hodine Duatu. Ale, akú úlohu hralo božstvo,
ktorému patrila táto sféra? Mnohí z egyptológov predpokladali, že Sokar je
iba „druhou stránkou Usireho“. Ale nie je to tak.
Sokar je najstarším známym božstvom v Egypte
– oveľa starším ako Usire. Aj keď
písomné a archeologické doklady o Sokarovom kulte sú zriedkavé
z toho čo máme, môžeme kus po kuse zostaviť obraz o tom ako bolo toto
božstvo vážené a uctievané...Počas Novej ríše Sokarov kult prevzal mnohé
rituálne, mytologické a ideologické prvky Usireho kultu.
Kto teda Sokar vlastne bol?
Sokar bol pôvodne bohom memfiskej nekropoly a jeho meno našlo svoju
odozvu v mieste dnes nazývanom Sakkára. „Podľa dosť rozšíreného názoru „ píše vo svojej práci V. Zamarovský
„ ktorý zastávali aj starší egyptológovia
– žije jeho meno dodnes v názve dediny – Sakkára – v katastri ktorej
leží časť pohrebiska prvého
hlavného mesta zjednoteného
Egypta – Mennofera. No skutočnosť je taká – že Sakkára sa volá podľa arabského kmeňa Bení Sokar , ktorý v jej okolí sídlil na sklonku
stredoveku...
„ Sokar patrí medzi najstarších egyptských bohov –
o ktorých sa nám zachovali písomné správy
a preto že Egypťania
prikladali pohrebu a kultu mŕtvych veľký význam – patrí aj medzi
najdôležitejších bohov.. Prvé zmienky o ňom sú už z Archaickej doby , hovorí sa o ňom aj v „ Textoch
z pyramíd zo Starej ríše i v náboženských textoch – zo
Strednej ríše – najmä z Vesetu -
čiže Théb....“ Podľa predstáv Egypťanov –zúčastňoval sa predovšetkým – na
pohrebných obradoch , spolupôsobil pri „ očisťovaní tela a pri ceremoniáli „ otvárania úst“...po
riadnom pohrebe chránil večný odpočinok mŕtveho a jeho hrobovú výbavu. .
Dozeral na správny postup prác na pohrebisku pomáhal vymeriavať pôdorys zádušných chrámov a kaplniek , dbal na presné vyhotovenie
predmetov – potrebných pre život na onom svete ...Sám bol šikovný umelec ...a
tak sa stal aj patrónom umelcov a remeselníkov“
Napriek svojmu významnému postaveniu – stá boh
Sokar vždy v pozadí - za hlavným
Monoferským bohom Ptahom ..no časom ho Egypťania nechali s týmto bohom
splynúť – tak že v niektorých textoch sa o ňom hovorí – ako
o Sokarovi – Ptahovi Podobne splýval aj s bohom mŕtvych
a vládcom podsvetia – s Usirem.
“Jeho
svätina bola v Rostau, ktoré sa – ako si ukážeme nachádza južne od Gízy,
kde sa odohrávali aj niektoré časti jeho slávností. Primárnym objektom Sokarovho kultu bol pahorok a jeho posvätný čln
nazývaný bárka Henu, ktorý viezol mŕtveho kráľa na nebesia. V starej ríši
Sokara pokladali za patróna remeselníkov a špeciálne obrábačov kovov,
a v knihe Duat býval Sokar vo zvláštnej krajine mŕtvych, kam nemal
prístup ani boh Re. Sokara možno vidieť ako reprezentanta 4. a 5. hodiny
Duatu:
„Stojí tam na svojom pahorku v niečom, čo
vyzerá ako vrchol kopca zakončený akýmsi čiernym kónickým symbolom – azda
kameňom. Na tomto mieste má čln boha Slnka Re podobu hada, aby sa mohol
preplaziť cez piesok a tak bezpečne prejsť cez Sokarovu ríšu, kým duše
mŕtvych plačú v tme okolo neho. Sokarovu ríšu strážia nielen dva akerzské
levy, ale aj celá hŕba hadov a rozličných čudných bytostí“
Z uvedených poznatkov jasne
vyplýva, že kým Sokar je bohom smrti – neskorší Usire je bohom mŕtvych
a znovuzrodenia. V Textoch
z pyramíd je spojenie medzi týmito božstvami také tesné, že ich činy
a úlohy sa často zamieňajú, alebo aj stotožňujú. Dokladom
o stotožnení oboch božstiev môže byť podobnosť medzi ceremóniami, ktoré sa
konali počas Sokarových osláv a niektorými oslavami Usireho
v Abydose.
Ako sme už naznačili – postava Sokara sa tesne spája s bárkou Henu čo
je pravdepodobne odozvou na rozličné pohrebné člny nájdené v oblasti
pyramíd. Počas Sokarových 10 dňových osláv sa v nich v určitom bode
konali aj ceremónie v Sokarovej –
Usireho hrobke známej pod menom šetajet,
ktorá sa nachádzala v memfiskej nekropole konkrétne v Rostau.
Francúzska egyptologička Christine M. Zivieová, predpokladá, že Rostau možno
lokalizovať do oblasti Džebel Gibli, približne 900m na juh od Veľkej pyramídy –
na miesto takzvaného južného pahorku v Gíze. Tento vyčnievajúci kopec je
jediným bodom plošiny, odkiaľ vidieť všetkých deväť pyramíd a kde možno
nájsť piate oddelenie.
Predstavu, že Veľkú pyramídu, alebo dokonca celú Gízsku nekropolu by bolo
možné pokladať za „miesto spočinutia“ duše alebo ducha Usireho, alebo
kombinovaného božstva Usire – Sokar, značne podporujú aj staré texty. Ako
poznamenal egyptológ Selin Hassan existuje niekoľko vyjadrení o tejto
otázke v takzvanej „knihe o dvoch cestách“ datovanej približne do
roku 2000pr.n.l.. Je tam napríklad zmienka o „Akerskej vysočine ktorá je bydliskom Usireho“, a aj o „Usirem,
ktorý býva na Akerskej vysočine“. Aker, ako už bolo spomínané bolo pôvodné
božstvo vyznačujúce sa podobou obrovského leva alebo sfingy, ktoré by mohli byť
veľkou Sfingou v Gíze. V dôsledku toho Hassan prišiel k záveru ,
že „ Akerská vysočina“ – nevyhnutne musela byť vyvýšenou plošinou v Gíze –
teda Monte Libyco hermetických textov.
V súvislosti s analýzou preberanej problematiky sa doslovne ponúka vyniesť na svetlo ešte jeden aspekt –
podľa môjho úsudku – dosť závažný:
Keď grécky spisovateľ a historik Herodotos navštívil v 5. storočí
pred n. l. Egypt – zaviedol ho istý egyptský kňaz na nekropolu v Gíze.(
v tom čase bola Veľká sfinga zrejme celkom pokrytá pieskom – lebo sa
Herodotos o nej vôbec nezmieňuje)
Je totiž viac než nepravdepodobné , aby na
niečo také – ako bola sfinga –
Herodotos – osobnosť známa na celom svete ako „ otec dejepisu“ zabudol.
Herodotos opisuje každý detail
Veľkej pyramídy a pripája aj svoj komentár: „ Uplynulo
desať rokov , kým bola hotová táto stavba
cesty a stavby podzemných komôr v pahorku , na ktorom stoja
pyramídy. Tieto podzemné komory si panovník dal vybudovať pre seba ako kryptu
na umelom ostrove , ktorý vytvoril tým , že zaviedol okolo neho kanál
z Nílu „
Ďalšou zaujímavosťou súvisiacou s touto problematikou je najnovší fakt
, ktorý hovorí o tom že, koncom roku 1997 – Dr. Hawass ohlásil objav
obrovskej podzemnej hrobky , vo vzdialenosti približne 200 metrov za Sfingou –
t.j. na Akerskej vysočine.Táto hrobka , ktorá bola v čase objavu
Dr.Hawassom celkom pod vodou – v určitom ohľade súhlasí s Herodotovým opisom – bol
v nej napríklad sarkofág obklopený vodou – ktorý budil dojem , že leží na
malom ostrove.Dr.Hawass naznačil , že niektoré nápisy v hrobke svedčia
o tom , že nejde o hrobku
faraóna Chufeva – ako informoval Herodotos – ale o hrobku určenú Usiremu –
skrátka – ide o kenotaf – ako to neskôr formulovali Lenoir a Campbell.
Natíska sa tu celá rada otázok súvisiacich s týmto nálezom – napríklad
– prečo sa budovala „symbolická“ hrobka tak hlboko v skalnom podloží ?
Prečo mala byť ponorená pod vodou , aby ju nikto nemohol navštíviť ?Nesplnil by
taký istý účel a lepšie – kenotaf alebo relikviár – kde by pútnici
a návštevníci naozaj vzdávali svoju poctu ? Otázok je samozrejme oveľa
viac Nieje celkom možné , že to čo Dr.Hawass
objavil – nieje ani hrobka ani kenotaf – ale niečo celkom iné ? Ale čo
potom to môže byť? Nemohla by to byť napríklad vstupná komora , alebo vchod –
vedúci niekam ďalej – možno na to správne miesto „ Usireho hrobky“ ale potom sa
natíska zákonite aj ďalšia otázka – existujú v staroegyptských textoch a dokumentoch
vierohodné dôkazy – podporujúce túto hypotézu? Zdá sa že áno. Jedným
z týchto presvedčivých argumentov je existencia takzvaného „ Šabakovho kameňa“ uloženého
v Britskom múzeu. História jeho objavu , ako aj jeho obsah však už niesu
predmetom o ktorom pojednáva tento článok.
Údaje a fakty v tomto článku sú čerpané z diela : R.Bouval –
Tajomná komora a z diela
autorov – R.Bouval a A. Gilbert dielo Mystérium Oriona. Ilustrácia s postavami Usireho , Eset , Hora a Setucha , ako aj ich hieroglifické znaky sú vyňaté z knihy " Divy Egypta" od Emily Sandsovej.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára